Ben je niet tevreden over hoe een uitkeringsinstantie (bijvoorbeeld de gemeente, UWV of de SVB) je behandelt? Dan kan je een klacht indienen.
Waarover klagen?
Je kan bijvoorbeeld een klacht indienen over de volgende dingen:
- Je hebt niet genoeg informatie gekregen, of verkeerde informatie.
- Je moet heel lang wachten op een oproep.
- Je wordt steeds niet teruggebeld.
- Je bent erg onvriendelijk te woord gestaan, bijvoorbeeld met discriminerende of kleinerende opmerkingen.
Hoe klagen?
Je dient je klacht in door de uitkeringsinstantie te bellen of een brief te schrijven. Een medewerker van de instantie neemt dan contact met je op. Soms kan het probleem snel opgelost worden, maar soms is dat niet mogelijk. Dan krijg je een uitnodiging om je klacht te bespreken. Dat kan via de telefoon of op het kantoor van de instantie. Je mag iemand meenemen. De instantie moet je klacht binnen 6 tot 10 weken helemaal afhandelen.
Tip
Veel uitkeringsinstanties hebben een speciaal klachtenreglement. Daarin staat precies hoe je klacht behandeld wordt. Je kan dit vinden op de website van de gemeente, UWV en SVB. Maar vraag er gerust naar als jet het niet kan vinden.
Is de gemeente Gouda jouw uitkeringsinstantie? De gemeente heeft een klachtenregeling. Je kan jouw klacht indienen via DigiD, via het klachtenformulier (PDF, 2,21 MB) of door te bellen naar 14 0182, tijdens het klachtenspreekuur. Dit spreekuur is op woensdagochtend van 10:00 tot 11:00 uur.
Ontevreden
Ben je niet tevreden over manier waarop de uitkeringsinstantie je klacht afhandelt? Dan kan je het hogerop zoeken. Dit moet je meestal binnen een jaar na de afhandeling van de klacht doen.Waar kan je hogerop gaan?
Meestal kan je hogerop bij de Nationale ombudsman. Op de website nationaleombudsman.nl lees je tegen welke instanties je bij hem een klacht kan indienen. De Nationale Ombudsman behandelt geen klachten over gemeentes die een eigen ombudsman hebben. Op de website van de gemeente staat of de gemeente een eigen ombudsman heeft.
Niet eens met beslissing
Ben je het niet eens met een beslissing van een uitkeringsinstantie (je aanvraag is bijvoorbeeld afgewezen)? Dan kan je geen klacht indienen maar moet je bezwaar maken tegen die beslissing.
Wacht je op een beslissing die al lang genomen had moeten worden? Dan kan je de uitkeringsinstantie met een brief om een dwangsom vragen.
Meer in onderwerp:
Op deze pagina:
Bestanden
Nationale Ombudsman
Nu melden