De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat inwoners die zorg nodig hebben zo lang mogelijk zelfstandig en actief mee kunnen doen in de samenleving.

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo.

Zelfstandig blijven

Veel mensen vinden het prettig om zoveel mogelijk zelf te blijven doen en zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Vaak is dit mogelijk met kleine hulpmiddelen in huis of ondersteuning. Dat kan ook hulp zijn van buren, vrienden of familie. Of van een vrijwilliger.

Wanneer iemand een melding doet voor ondersteuning vanuit de Wmo, gaat de gemeente hier dan ook vanuit. Als iemand het probleem zelf niet kan oplossen met behulp van zijn of haar omgeving, kan de gemeente meedenken over een oplossing of eventueel ondersteuning regelen.

Ondersteuning vanuit de Wmo

Het doel van ondersteuning uit de Wmo is dat je zo zelfstandig mogelijk kan blijven wonen. En dat je kan meedoen aan de samenleving. Mogelijke ondersteuning uit de Wmo:

Zorgkeuze Midden-Holand

Met behulp van de Zorgkeuze Midden-Holland word je in de gelegenheid gesteld om een zorgaanbieder te vinden die het beste past bij jpuw zorgbehoefte. Zorgkeuze Midden-Holland richt zich op inwoners die vanuit de Jeugdwet of de Wet maatschappelijke ondersteuning zorg en ondersteuning nodig hebben en hiervoor een indicatie/beschikking van de gemeente hebben gekregen. Ook kan je hier informatie vinden over de zorgaanbieders die door de gemeentes in Midden-Holland gecontracteerd zijn. Met het laten zien van informatie over de verschillende zorgaanbieders wordt het maken van een keuze voor een zorgaanbieder een stuk makkelijker.

Melding voor Wmo-ondersteuning

Heb je behoefte aan ondersteuning, dan kan je contact opnemen met het Sociaal Team. Het Sociaal Team denkt met je mee over een passende oplossing voor jouw zorgen of wensen.

Als je contact opneemt met het Sociaal Team Gouda, zal een medewerker van het Sociaal Team jouw probleem met je bespreken. Zo mogelijk krijg je direct een antwoord op je vraag of een geschikte oplossing. Als het nodig is kan je meerdere gesprekken voeren bij het Sociaal Team.

Bij ingewikkelde vragen, of wanneer er meer ondersteuning nodig is, doet het Sociaal Team een melding voor jou bij de centrale toegang via de website van de gemeente. De Wmo-consulent bespreekt dan met jou wat je problemen zijn en wat je zelf nog kan. En wat je nog kan met hulp van andere mensen. Er wordt gekeken of er een algemene voorziening is waarmee je geholpen bent. Dit is vaak een makkelijk toegankelijke oplossing waar je tijdelijk gebruik van maakt. Als het nodig is, regelt de medewerker een persoonlijke oplossing vanuit de Wmo: een maatwerkvoorziening.

Als meteen duidelijk is dat je probleem alleen kan worden opgelost met langdurige of blijvende zorg, of dat je vraag een complexe zorgvraag betreft voor specialistische zorg, dan kan je ook direct contact opnemen met de centrale toegang van de gemeente via de website of via 14 0182.

Meer informatie vind je in de teksten over het keukentafelgesprek.

Hulp en advies

Kom je er alleen niet helemaal uit, dan kan je altijd iemand vragen om mee te kijken. Je mag iemand meenemen naar het gesprek. Weet je zo gauw niemand, dan kan je een cliëntondersteuner vragen. Deze hulpverlener denkt met je mee en helpt je om zaken te regelen bij de gemeente. De hulp is gratis. Meer over cliëntondersteuning.

Maatwerkvoorziening: zorg in natura of pgb

Een ‘maatwerkvoorziening’ is een langdurige oplossing die speciaal op jouw behoeftes is afgestemd. Bijvoorbeeld een scootmobiel of individuele begeleiding.

Bij een maatwerkvoorziening kan je kiezen voor:

  • Zorg in natura: je krijgt zorg of ondersteuning van een zorgaanbieder waar jouw gemeente een contract mee heeft.
  • Persoonsgebonden budget (pgb): een pgb is een geldbedrag waarmee je zelf hulp kunt inkopen, bij een hulpverlener die je zelf uitkiest. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Uitgebreide uitleg vind je op de pagina over het pgb.

Eigen bijdrage

Het kan zijn dat je voor een voorziening uit de Wmo een eigen bijdrage moet betalen. Je betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratiekantoor (CAK). Meer informatie over de eigen bijdrage.

Cliëntenraad en Adviesraad Sociaal Domein

Heb je problemen met de Wmo, dan kan je terecht bij de Goudse Cliëntenraad (GCR). De leden van de GCR bespreken deze problemen met de gemeente. De GCR doet daarnaast voorstellen voor verbetering van de uitvoering van het Wmo-beleid.

De GCR werkt nauw samen met de Goudse Adviesraad Sociaal Domein (GASD). De GASD brengt advies uit aan de gemeente over plannen voor nieuw gemeentelijk beleid.

Vragen

Heb je nog vragen? Dan kan je contact opnemen met het Sociaal Team via tel. 088 - 900 4321. Kijk voor uitgebreide contactgegevens bij de pagina over het Sociaal Team.

Weet je niet welk loket er verantwoordelijk is voor jouw zorg? Word je steeds doorverwezen? Neem dan contact op met het meldpunt Juiste Loket.

Vergelijk hulpaanbod